Verslag: Gilbert Stapelaere 2011
Gepost door: daNpy op 26-11-2011

Gisteren hebben Lisette, Joost, Floris en ik weer de Gilbert Stapelaere Memorial Rally gereden in Belgie en Zeeland.
Joost had nogal laat betaald, wat ervoor zorgde dat ze ook een hoog startnummer kregen en dus veel later als ons moesten starten. Lisette en ik mochten om 5:45u opstaan om richting het Belgische te vertrekken. Nog even snel de DAF volgegooid en op weg.
Bij de laatste 2 stoplichten zag ik dat de richting aanwijzer bleef hangen. Het lampje op het dash bleef groen, en dit betekende dat hij buiten dan niet brandt. Ik nadenken waar de relais/bimetaaltjes zaten en wat het kon zijn. Toen ik aan losse stekkertjes dacht herinnerde ik me het voorval na een van de Duitsland meets; in de file wilde m'n DAF niet meer; stekkertje van de dynamo los. Ook vond ik de verlichting wat slecht toen we in Belgie waren...
Eenmaal aangekomen de motor afgezet en weer getracht te starten: helemaal niets. Het was nog niet helemaal licht dus eerst even naar de inschijftafel en ook wat koffiekoeken en chocomel gehaald.
Toen weer naar buiten, waar ik nu kon zien dat het stekkertje eigenlijk niet los zat. Het was echter wel een beetje gaar. De accu spanning was 11.8V, dus ik had nog goede hoop. Maar de startmotor liet een simpele klik horen en verder niets. Toch te weinig capaciteit dus :|
Even rondgevraagd voor startkabels en iemand die mee wilde helpen met jumpstarten. Na een kwartiertje konden we op weg.
Bij de start kregen we de opmerking dat we naar voren mochten rijden omdat we wat laat waren. Niet gek als je niet weg kunt was ook helemaal niet erg. Er reden alweer flink wat vette auto's rond, van mooie Kevers in metallic lak tot de gebruikelijke rally kanonnen van weleer. De nummer een was echter een Aygo :')_!!!! en het viel gedurende de hele rit op dat er veel meer "nieuwe" auto's mee deden. Van VW Eos tot Ford transit bussen, er zat van alles niet-oldimter bij. Erg jammer, maar we gaan er maar vanuit dat de mensen met nieuwe auto's hun klassieker door omstandigheden niet mee konden nemen.



De dag was verdeeld in 4 trajecten. 's Ochtends 2 en na de lunch nog 2 lange. We gingen goed van start. Rustig gereden, Lisette heeft erg goed genavigeerd en uiteindelijk een paar minuutjes te laat bij de finish. Dit is niet erg, je kan beter 29min te laat komen in plaats van 1 controle missen (30 strafpunten). Het tweede traject ging ook goed. Redelijk recht-toe, recht-aan wegen in de polder. Dit traject duurde maar een uurtje en deze keer waren we enkele minuten te vroeg bij de finish. Je ideale finishtijd mag je dan doorgeven.

Bij bijna elke stop checkte ik het stekkertje van dynamo even. Ook hield ik het Voltmetertje in de gaten, ondanks ik het nooit echt betrouwbaar heb gevonden. Hoe lager deze staat, hoe leger de accu is, dat bleek dus wel te werken. Ook reed ik de hele dag zonder licht om stroom te besparen.
De rally voer bij de tweede en derde proef geheel door Nederland, wat een stuk betere wegen opleverde. Wel zaten er een tiental km aan gravel wegen in, wat het dan weer extra tof maakte. Ook de kasseien wegen waren present, en ik hoorde dat het DAFje daar inmiddels toch wat onder te leiden had, na het gebruik van de afgelopen 6 jaar



Na de lunch het derde traject. Hierbij was de gemiddelde snelheid verhoogd naar 35kmh en dit was te merken. Het was flink aanpoten maar desondanks niet slecht gedaan. Wel een aantal keer terug gereden ter controle en hierdoor het echte foutrijden tot een minimum kunnen beperken. Waar we 2 jaar geleden gewoon ontzettend in de knoei kwamen en de hele dag verknald hadden, waren we nu geconcentreerd bezig. Dit is ook beter voor de sfeer in de auto
De langste etappe was de laatste. 2,5 uur moest er nog gereden worden en we startten om 15:29u. In het donker kreeg Lisette moeite met de navigatie. Vooral het kaartlezen (schaal 1:25.000) was lastig. Want juist op de kleine bochtjes en 'Belgische driehoekjes' moest je exact weten hoe je moest rijden om de juiste controle op te schrijven. Ook kwamen we op de polder wegen waar bochten slecht te zien waren. Op een gegeven moment reden we aan de 'verkeerde kant' van een hoofdweg op een parallel baan. Vanwege tegemoet komend verkeer klikte ik mijn groot licht uit. Op het laatste moment zien we ineens dat de polderweg niet de hoofdbaan blijft volgen, maar linksaf gaat. Vol in de ankers dus. En op een of andere manier is voor elke bocht het wegdek waardeloos, wat heerlijk instuurde, te hard en vol remmend
Om 18:18u zijn we gefinished.



Sinds vanmorgen staan [url="http://www.altena-vzw.be/ATM%202011/Uitslag_PublicatieATM%202011%20Memorial%20Gilbert%20Staepelaere%20Rec%20Algm.pdf"]de uitslagen online; wij zijn 37e worden, Joost en Floris 42e.

Strafpunten: 125,00; 32,28; 60,00; 259,00 voor ons en 155,00; 98,96; 30,00; 253,00 voor Joost en Floris.
Als we in de laatste etappe iets minder problemen hadden gehad hadden we in de top 30 kunnen komen. Uiteindelijk geen slechte score in een deelnemersveld met 94 auto's.

In totaal 3 keer getankt en incl naar huis rijden 586 km gereden. Het tankmetertje is volgens mij net zo betrouwbaar als de Voltmeter, want de brandstof tank is 42 liter en ik heb telkens <25liter getankt Met een verbuik van 1:10 in de proeven echter niet echt slecht imo.

Proef 1 en een deel van 2, en proef 4 tot een stuk in het donker heb ik met de GoPro op FullHD gefilmd. Omdat we telkens weinig tijd over hadden, heb ik maar weinig foto's gemaakt.





© DAF Racing Team.nl | Disclaimer | Voor FireFox geoptimaliseerd
Advertentie