Handleiding: Motor uitbouwen DAF 66
Gepost door: daNpy op 05-04-2009. Laatst gewijzigd: 2009-04-10

In deze handleiding wordt uitgelegd hoe je een motor uit een DAF 66 kunt bouwen. De voorbeeld motor is vooralsnog een 1400cc van een Volvo340. Foto's kunnen daarom afwijken.
Later zal er een 1100cc motor uitgebouwd worden en kunnen enkele zaken aangepast worden.

Benodigde gereedschappen:
Motortakel;
Ring/steeksleutelset;
Doppenset;
Schroevendraaiers, recht en kruis;
olie opvangbak;
koelvloeistof opvangbak (schoon indien KVS nog oké is!)

Stappenplan:
1) Ontkoppel de accu en neem deze uit de auto.
2) Demonteer de motorkap met 5 boutjes (vergeet de middelste niet!)
3) Demonteer de bumper door de 4 bouten van de steunen in de motorruimte lost te maken. Neem tevens de claxons weg.
4) Maak de uitlaat los. Verwijder deze helemaal om de motor het gemakkelijkst terug te bouwen. Het is echter mogelijk de motor in en uit te bouwen met de voorpijp nog in de motorruimte. Maak wel de eerste klem rond de uitlaat los om de voorpijp te kunnen draaien.
5) Verwijder het luchtfilter
6) Tap de koelvloeistof af middel het kraantje onder de radiateur.
7) Maak de kvs-slangen los. Let op; er kan nog kvs uit het systeem lopen!
8 ) Maak de kvs-slangen naar de kachelradiateur los
9) Demonteer de dynamo en de steun. Neem meteen de massa kabel naar de motor los.
10) Demonteer de radiateur met 2 bouten van onderaf en neem hem voorzichtig eruit. Het is mogelijk met de ventilator aan de waterpomp.
12) Neem de V-snaar weg.
13) Demonteer de gas- en chokekabel
14) Haal de bobine kabel en de kabels naar de startmotor (onder het spruitstuk) los.
15) Demonteer eventueel de carburateur
16) Maak de benzineslang bij de benzinepomp los
17) Hang de motor in de takel aan de daarvoor bestemde ophangpunten.
18 ) Draai de bouten van de motorophangsteunen aan de ahterzijde van het blok los. Hier is het blok bevestigd aan het achterste subframe.
19) Draai de bouten aan de voorzijde van het blok los. Deze bouten zijn van onder te bereiken bij het voorste subframe.

20) Takel de motor op en hang deze direct iets onder een hoek met de voorkant omhoog. Zodra de voorste steunen met de schroefdraad boven het subframe uitkomen kun je de motor iets naar voren schuiven en de aandrijfas losnemen. Druk de aandrijfas naar achter om te voorkomen dat hij niet van de variomatic-as afschuift.

21) Takel de motor verder omhoog en maak de hoek groter. Het staartstuk van het koppelingshuis moet onder het schutbord blijven en de voorzijde moet omhoog tot de benzinepomp bijna de rembekrachtiger raakt.

22) Draai de motor met het staartstuk onder de rembekrachtiger en takel hem verder omhoog tot hij geheel uit de motorruimte te takelen is. Let op dat tijdens het takelen er nog olie en koelvloeistof uit de systemen kunnen lopen.
© DAF Racing Team.nl | Disclaimer | Voor FireFox geoptimaliseerd
Advertentie